maanantai 26. huhtikuuta 2010

Maratonnelikenttä


Tämän kehittämäni maratonnelikentän avulla jokainen voi sijoittaa omat maratoninsa siihen ja tarkastella niihin valmistutumistaan. Ohessa mun. Kilkkaa kuvaa, niin saat sen isommaksi. Kuten siitä nähdään, mulla on yleensä maratonkeskiityneisyys ollut kuosissa (kisan lukkoon lyöminen hyvissä ajoin, kilpailusuunnitelam tekeminen maratonia silmällä pitäen, maratonviimeistely jne.), mutta liian usein seuralaisena on ollut maratonpelkääväisyys. Kerran (Berliini 07) olen joutunut jopa lähtemään maralle huonoimmassa mahdollisessa tilassa eri maranpelkääväisyydessä ja keskittymättömyydessä, kun mulla oli pohjerepeämä ja lääkäri sanoi ettei mitään mahiksia päästä maaliin ja olin 99 % varma keskeytyksestä.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Maratonkeskittyneisyys lienee aika olennaista onnistumisen kannalta, mutta mikä on optimaalinen määrä maratonluottoa? Onko parhaat suoritukset tullu juuri täydessä maratonluottavaisuudessa vai saako liika luotto yrittämään liika omaankuntoon nähden? AINAhan maratonilta nimittäin löytyy tarpeeksi kovia kirittäjiä.

Z kirjoitti...

Hyvä kysymys. Mun käsitys on ,että maratonluottoa ei saa olla liikaa. Jos sitä on liikaa, niin silloin lähtee helposti maratonille liian "takki auki", vailla tarvittavaa maratonnöyryyttä. Tämä kostautuu lähes varmasti maratonilla. Luottoa siis pitää olla, mutta ei liikaa. Tossa nelikentässä mulla on luoton osalta ehkä liian ylhäällä tuo vuoden 2005 Frankfurtti ja vuoden 2007 Hampuri. Niissä kisoissa oli riittävästi luottoa, mutta ei liikaa. Kaikkein helpointa on lähteä maratonille silloin, kun maratonkeskittyneisyys on tapissaan ja maratonluotto lähes, mutta ei aivan tapissaan.

Toisaalta oma maratonrekordi ei välttämättä vaadi hirveää maratonluottoa, kunhan maratonkeskittyneisyys on kunnossa. Esim. mun rekordijuoksuun (Berliini 00) lähdettäessä maratonkeskittyneisyys oli hyvää, mutta aika paha maratonpelkääväisyys riivasi johtuen siitä, että maratonviikon alussa olin ollut vähän kipeä. Mun yhdellä kaverilla, jonka maratonrekordi on paljon kovempi kuin mulla (2.22) on samanlaisia kokemuksia: hänellä oli maratonkeskittyneisyys kuosissa ennen tuota ennätysjuoksua, mutta pieni sairastuminen maratonviikolla aiheutti aikamoisen maratonpelkääväisyyden kilpaa edeltävinä päivinä.

Sen sijaan silloin, jos maratonluotto on kova, mutta keskittyneisyys tiessään (vasen yläruutu) onnistumisen mahdollisuudet maratonilla ovat pienet. Tällöin lähdetään ikään kuin "soitellen sotaan". Kaikkein pienin todennäköisyys onnistumiselle on silloin, jos maratonpelkääväisyys yhdistyy maratonkeskittymättömyyteen (vasen alaruutu).

Ste kirjoitti...

Mita jos maratonpelkaavyys on iskenyt ennen kuin edes valmistautuminen alkaa?

Z kirjoitti...

Hyvä kysymys. Maratonpettyneisyys ruokkii maratonpelkääväisyyttä. Jos tulee monta maratonpettyneisyyttä peräkkäin, maratonelkääväisyys yleensä kroonistuu. Silloin kun maratonpelkääväisyys on kroonistunut, ollaan juuri tilanteessa, jossa maratonpelkääväisyys on päällä jo ennen maratovalmistumisen aloittamista. Jos silti haluaa edelleen juosta maratoneja, niin tällöin ei auta muu kuin alkaa puskea harjoitusta koneeseen ja toivoa, että maratonluotto nousee onnistuneen maratonvalmistumisen ja pitkäjänteisen maratonkeskittyneisyyden myötä. Tällöin olisi kenties hyvä lyöttäytyä harjoittelemaan sellaisten sunnilleen samantaisoisten juoksijoiden kanssa, joilla maratonkeskittyneisyys on mennyt yleensä puikkareihin ja joilla on runsaasti maratonkokeneisuutta.