sunnuntai 9. toukokuuta 2010

Hirveää rallatusta Prahan maratonilla - Eliud Kiptanui 2.05.39

Prahan maratonista tuli kovempi kilpa kuin ihmisjärki etukäteen odotti. Kenian Eliud Kiptanui - joka ainoalla maratonillaan ennen tätä oli juossut 2.12.17 - tuli ja rallatti 2.05.39. Eikä siinä kaikki. Toiseksi tullut Etiopian Yemane Tsegay rillutti 2.07.11. Eikä siinä kaikki. Kolmanneksi tullut Kenian Nicholas Koech rollotti 2.07.23. Eikä siinä kaikki. Neljäntenä maaliin tullut Etiopian Getu Feleke rullutti 2.08.04. Eikä siinä kaikki. Viidentenä eleltronisen maton leikannut Kenian Wilson Kiprop rållotti 2.09.09. Eikä siinä kaikki. Kuudennksi sijoittunut Kenian Dedis Ndiso röllötti 2.10.53. Eikä siinä kaikki. Seitsemännen palkinnon saanut Kenian Kenneth Mungara rällätti 2.10.53. Huh-huijjaa, sanoi tämän jälkeen moni! "Meitsi odotti vetäväni paremmin kuin 2.12 ennen kilpaa, ehkä jotain 2.09-2.08, mutta 2.05 on aivan uskomatonta", sanoi voittaja maalissa. On turha mainitakaan, että hän oli ja on edelleen 100 % maratononnellisuudessa. Toiseksi sijoittunut Etiopian Tsegay sen sijaan oli jonkinlaisessa, vaan en tietenkään täydessä maratonpettyneisyydessä. Tämä voidaan päätellä hänen kommentistaan: "Jengi sanoo, et 2.07 olis hyvä aika, mut meitsiä se ei paljon lämmitä. Mä aattelen, et 2.05 on hyvä aika". Mitä sitten tuumi kolmennksi sijoittunut Kenian Koech? No, mitäpä muutakaan kuin: "Meikä on vetänyt aiemmin hyvin puolikkaan täällä, joten tää on mun suosikkireitti. Meitsi on aikamoisessa tyytyväisyydessä, koska tää oli mun eka mara". Henri Manninen ei osallistunut Prahan kilpaan.

Myös Prahan naisten kilvassa taso oli aika hyvä, sillä voittoon nelisti Kenian Helena Kirop ajalla 2.25.29. Myös silveriä kaulaansa saanut Venäjän Alevtina Ivanova (2.27.36) sekä pronssisen mitalin lentokentän turvavirkailijoille näytettäväksi juossut Etiopian Ashu Kasim (2.29.54) alittivat 2.30-seinän. "Mä juoksin ekat kakskymppii mun frendien kaa, sit mä aloin sahaa kovempaa aina 35 kilsaan asti. Mä oon täydessä maratononnellisuudessa, koska tää oli eka mara minkä mä oon onnistunu voittaan", sanoi voittaja maalissa.

[iaaf.org & raasto.com]

Ei kommentteja: